9 tips for å velge det beste hotellet

  • Lenkene på nettstedet mitt er affiliatelenker. Noe som betyr at jeg tjener en liten provisjon når du bestiller fly, leielbil eller hotell.. (Det koster aldri noe ekstra for deg å bruke disse linkene). Jeg bruker noe av inntektene til å støtte human:kind.

Å vite hvordan du velger et hotell som passer for deg, vil utgjøre en enorm forskjell for din reiseopplevelse. Når du velger et feriested, vil du sannsynligvis ende opp med å tilbringe mye tid på hotellet. Men selv om du bare leter etter et sted å sove, etter en lang dag ute, er det greit  å ha noe bra å vende tilbake til.

1. Finn ut hva som er viktig for deg

Spørsmålet er ikke så mye “Hvordan velge et godt hotell?” men “Hvordan velge riktig hotell FOR MEG?” Det du og dine ønsker på et hotell kan være veldig forskjellig fra hva andre ønsker, så det første trinnet er å virkelig tenke gjennom hva som er viktig. Er luksus og fasiliteter viktigst? Vil du bo et sted som føles som hjemme, eller ønsker du et eksotisk og annerledes sted? Er karakter og sjarm viktig? Er beliggenhet viktig for deg?

Når du har gjort deg opp en formening om hva som er viktig for deg, er det lettere å finne et hotell du vil like, fordi nå kan du fokusere på de rette tingene når du søker etter et hotell.

2. Hva er den beste søkemotoren for hotell?

For å finne det perfekte hotellet, må du vite hvor du skal se. Guidebøker kan være et logisk utgangspunkt, ulempen er at de generelt bare viser noen få hoteller på hvert sted, og ofte er de utdatert. De gir også bare en kort oppsummering, og mangler vanligvis bilder. Det beste stedet å finne et sted å bo på ferien er online, men her kan du få det motsatte problemet – antall valg kan være overveldende, og det kan være vanskelig å vite hvordan du skiller det ene fra det andre.

Derfor bør du bruke hotellbookingsider:

  1. De har et stort utvalg.
  2. Du kan filtrere etter kvalitet (stjerneklassifisering), beliggenhet, overnattingstype, pris osv. Dette lar deg fokusere på de tingene som er viktige for deg.
  3. De har vanligvis mange anmeldelser og bilder fra tidligere gjester, som hjelper deg å lære mer om hvordan hotellet faktisk er.
  4. Hotell prioriterer vanligvis reservasjoner som er gjort gjennom disse reservasjonssidene, ettersom de ikke ønsker å få dårlige anmeldelser.

Hvis det er et problem, vil de ofte prioritere folk som bestilte gjennom bestillingssidene, fremfor folk som har bestilt direkte på hotellet. Da jeg sjekket inn på et hotell i San Francisco, kunne de ikke finne reservasjonen min. Så jeg viste min reservasjon fra Hotels.com, og tror du ikke de fant rommet mitt 🙂 ?

Jeg liker å bruke Hotels.com, siden de har et stort utvalg (du kan klikke direkte til Hotels.com her). Hvis jeg ikke finner det jeg vil, eller hvis det hotellet jeg ønsker å bo, er fullbooket, sjekker jeg ut Expedia.no, deretter Booking.com osv… også Agoda. Nå skal du høre hvorfor.

Hotellene har et visst antall rom som de tildeler hotellsøketjenester som Hotels.com og Expedia. Dette kalles på fagspråket Buckets. Så la oss si et hotell har 20 rom de ønsker å tildele søketjenestene. Da kan vi se for oss at Hotels.com får 10 rom, og det samme gjør Expedia. Til sammen 20 rom, fordelt på 2 søketjenester. La oss si du besøker Hotels.com for å sjekke om drømmehotellet ditt er ledig. Det viser seg å ikke være ledig. Surt ikke sant! Fortvil ikke. I de aller fleste tilfeller betyr dette at Hotels.com har solgt ut de 10 rommene de har blitt tildelt.

Eksempel på få rom igjen
Eksempel på få rom igjen

Da er det bare å gå til Expedia. Kanskje de har solgt ut 6 av 10 rom. Slik kan du bare fortsette. Til slutt finner du en søketjeneste som fortsatt sitter med ledig kapasitet. Husk at du kan også kontakte hotellet direkte. For å gjøre dette trenger du bare å google hotellnavnet. Så vil hjemmesiden til hotellet dukke opp.

3. Hvilke faktorer du må tenke på når du velger hotell

Hvordan velger gjester et hotell?

Det er et stort antall ting du må vurdere når du velger hotell, avhengig av hva du synes er viktig for deg.

Pris

Pris er ofte det første filteret jeg bruker, fordi jeg har et budsjett, og vet hvor mye jeg vil bruke på overnatting. Samtidig er jeg også fleksibel – hvis jeg synes at det var mye dyrere enn jeg hadde budsjettert, vil jeg ofte velge det likevel, og heller spare inn på noe annet.

Eksempel: Sorter på pris
Eksempel: Sorter på pris

I noen byer eller land, kan hotell være ganske dyrt. I storbyer som London, Paris og New York, kan du fort regne med å betale over kr. 2 000 per natt. Så du må alltid vurdere om du skal bo i en dyr by og bruke mer på hotell, og mindre på restauranter og aktiviteter, eller omvendt. 

Omtaler / reviews

Dette er en indikasjon på kvaliteten på hotellet. Et 5-stjerners hotell skaper alltid høyere forventninger hos sine gjester, enn f.eks. et 2-stjerners hotell. En karakter kan også være mer en indikasjon på fasiliteter enn kvaliteten på rommene. 

Eksempel: Gjesteanmeldelser fra Hotels.com
Eksempel: Gjesteanmeldelser fra Hotels.com

Jeg har bodd i mange tre og til og med tostjerners hotell, som hadde god atmosfære, var rene og sjarmerende, og hadde hyggelig betjening. Jeg har også på forretningsreiser bodd på sjelløse firestjerners flyplasshoteller, som tilfredsstilte mine behov, men de kunne ha vært hvor som helst i verden, og var en helt sjarmløs opplevelse. 

Jeg leser alltid gjesteanmeldelsene på hotellet. Stort sett er disse ekte gjesteanmeldelser, og ikke hotelleier som selvskryter. Jeg leser både positive og negative anmeldelser. Her får du fort et inntrykk av hva du kan forvente. Se også på datoen anmeldelsen er lagt inn. Det kan ha mye å si på hvor relevant den er. Du kan lese at det var mye støy på hotellet pga. byggearbeid. Står det innsendt 2017, har dette lite å si. Sannsynligvis er arbeidet ferdig i dag. Ser du at kommentaren er lagt inn for noen dager siden, må du regne med at de fortsatt jobber.

Eksempel: Viser en negativ gjestenmeldelse på hotels.com
Eksempel: Viser en negativ gjestenmeldelse på hotels.com

En negativ anmeldelse kan også være positiv for ditt behov. Tenk bare: “Hotellet ligger i en kjedelig gate, hvor det ikke er noen nattklubber”. Dette er for mange av oss, svært gode nyheter, da vi kanskje ønsker å bo et sted hvor vi kan nyte stillheten, og slappe helt av. 

Årstid

Sommer, vinter, høst og vår. 

Høysesong gir høyere priser, mer utsolgt og mindre fleksibilitet til å skaffe seg gode fordeler med ting, som tidlig innsjekking eller sen utsjekking. Gratis oppgradering, eller gratis Wifi.

Å bestille utenfor sesongen kan gi deg mye lavere priser, men husk at det vanligvis er en grunn til at det er lavsesong. Du kan få en god pris, men det kan være over 100 grader hver dag, eller regne 2 uker i strekk. Husk også at noen steder stenger ned i lavsesongen, spesielt i områder som er knyttet til sommeren. Mange feriesteder i Sør-Europa stenger helt ned gjennom vinteren. Vi besøkte en gang Korfu i Hellas i slutten av oktober. Kun 2 av restaurantene var oppe. 

Type

Det er ikke noe poeng i å bestille en campingplass hvis du hater telt. Vil du bo på et stort hotell eller et lite vertshus? En leilighet eller et gjestehus? Et boutiquehotell eller en kjede der du vet nøyaktig hva du kan forvente og du kanskje kan tjene eller innløse poeng?

Beliggenhet og nabolag

Sjekk nøyaktig hvor hotellet ligger. Se alltid på kartet (Hotels.com har et kart med hvert hotell avmerket). Ikke anta hotellets nærhet til noe, med beskrivelsen gitt av hotellet selv. Hotellene har en liten tendens til å skrive seg i nærheten av alle berømte severdigheter. Hotellet ligger landlig til i nærheten av Eiffeltårnet. Hvis du ønsker å være i et bestemt område, sentralt eller i nærheten av et bestemt interessepunkt, dobbeltsjekk på et ordentlig kart hvor hotellet ligger i forhold. 

Eksempel på beliggenhet og nabolag
Eksempel på beliggenhet og nabolag

Jeg velger ofte hotellet mitt ut fra beliggenhet, derfor undersøker jeg også nabolaget nøye. Hvordan er nabolaget etter mørkets frembrudd? Noen ganger kan områder som er flotte på dagtid, være møkkete – eller bare øde – etter mørkets frembrudd. Noen områder som er stille om dagen, kan bli veldig støyende om natten når utestedene fylles opp.

Eksempel: Beliggenhet på hotellet
Eksempel: Beliggenhet på hotellet

Andre områder kan bli direkte skumle, hvor diverse skumle typer begynner å innta gatene. Er restaurantene i nærheten? Du ønsker ikke å bo på et nydelig og sjarmerende hotell, bare for å finne at det er komplett umulig å komme seg ut for å spise middag. Sjekk det ut på forhånd.
Les også vår omfattende guide til hvor det er best å bo i over 100 storbyer og steder, fordelt på bydel, strand, golf og mye mye mer.

Fasiliteter

Det er noen grunnleggende fasiliteter som du alltid må se etter. Og noen andre som kan være viktige for deg. Sjekk om disse fasilitetene er (a) tilgjengelige, (b) gratis og (c) hvor og når de er tilgjengelige.

Eksempel på hotellfasiliteter
Eksempel på hotellfasiliteter

Parkering

Hvis du har en bil, er dette veldig viktig. Er parkering tilgjengelig i det hele tatt? Er det i så fall inkludert i hotellprisen? Hvor er det? Noen ganger kan det være parkering, men i et eget parkeringshus i nærheten. Eller en BnB kan gi deg tillatelse til å gateparkere(det kan være vanskelig å finne). Eller det kan bare være betjent parkering (som du trenger å betale for).

Eksempel på tilgjengelig hotellparkering
Eksempel på tilgjengelig hotellparkering

Det er også verdt å sjekke hvor smalt parkeringshuset (og gatene rundt) er. Da vi skulle  besøke gamlebyen i Beziers (Frankrike) med stor leiebil, var gatene så smale at vi ikke turte å kjøre inn der. Heldigvis lå ikke hotellet i selve byen, da hadde det vært upraktisk med stor leiebil. Det er alltid kjedelig å levere tilbake en leiebil med stygge skraper, etter et møte med et gammelt murhus.

WiFi

Hvis WiFi er inkludert, er det gratis. De fleste steder tilbyr gratis WiFi i disse dager, men noen dyre hoteller krever betaling. Sjekk om det er gratis.

Eksempel på tilgjengelig parkering
Eksempel på tilgjengelig parkering

Sjekk også hvor på hotellet det er tilgjengelig. Det er ikke uvanlig at WiFi bare er tilgjengelig i lobbyen og ikke på rommene. Dette plager meg faktisk ikke, for jeg elsker å henge i lobbyen / salongen og skravle med folkene der, men jeg har lest mange anmeldelser fra folk som klager på dette.

Frokost

Sjekk om frokost er inkludert. Det er ikke uvanlig at hotellene har en ‘frokost inkludert’ pris og en ‘rompris’ uten frokost. Hvis du legger merke til dette, er det verdt å sjekke hvor mye frokosten koster hvis du betaler for den separat. Vanligvis (men ikke alltid) er “frokost inkludert” billigere enn hvis du betaler for frokost utenom.

Eksempel: Frokost mot et tillegg
Eksempel: Frokost mot et tillegg

Sjekk også hvilken type frokost det er. Er det en komplett engelsk / amerikansk / irsk (= varm frokost) eller en kontinental frokost (brød og syltetøy). Selv kontinental frokost kan variere ganske radikalt.

Hvis prisen inkluderer en stor frokost og du bare vil ha en liten yoghurt, er det ikke sikkert det er verdt det. Imidlertid, hvis du liker å fylle på et komfortabelt måltid på hotellet, kan det være viktig å velge frokost inkludert – eller i det minste tilgjengelig.

Air condition

I USA er dette praktisk talt noe man tar for gitt, men dette er ikke tilfelle i alle land. Noen steder jeg har bodd har de bare hatt viffter. Dette fungerte bra for meg, men er kanskje ikke det beste alternativet hvis du er veldig følsom for varme.

Fasiliteter på rommet

Er det et kjøleskap på rommet? Hvis du ønsker å tilberede frokosten eller ta en kald pils, kan det å ha et kjøleskap utgjøre en stor forskjell. Jeg bruker nesten aldri minibaren, men velger alltid kjøleskapet( mini-kjøleskap.

Er det kaffe- og tekoker på rommet? 

Er det safe på rommet? Du ønsker ikke å ta med deg alle verdisakene dine hver gang du skal ut, men det er ikke alltid det føles så bra å la alt ligge å slenge på rommet. Selv på store kjente hotellkjeder forekommer det sporadiske tyverier.

Eksempel på minibar og kaffetrakter på rommet
Eksempel på minibar og kaffetrakter på rommet

Med en safe på rommet er det enkelt og oppbevare verdisaker trygt. For svært verdifulle gjenstander vil hotellet ofte ha en egen safe bak resepsjonen som de anbefaler. 

Er det et badekar eller bare en dusj?

Har rommet et skrivebord? Når jeg reiser på forretningsreise, er dette viktig for meg. Når jeg er på ferie, står det bare i veien.

Er det strykejern i rommet (eller tilgjengelig på forespørsel)? En hårføner? Alltid en fordel hvis du pakker med deg finstasen. Etter noen timer i kofferten er det få plagg som kan gå rett fra kofferten til middagsbordet.

Fasiliteter på hotellet

Har hotellet treningsstudio? Ønsker du å trene kan dette være fint å ha tilgjengelig. Er det et basseng? Er det en bar? Restaurant? Spa? Salon? Terrasse? Boutique? Romservice? Concierge? Hage?

Avhengig av hva du liker, og som du synes er viktig for deg, bør du sjekke ut dette på forhånd.

Tilgjengelighet

Jeg tenker ikke kun på tilgjengelighet knyttet til geografisk plassering, men også fysisk tilgjengelighet for de som har bevegelighetshemninger. Du ønsker ikke å ha et rom som krever trapper fordi det ikke finnes heis osv.

Eksempel på god tilgjengelighet
Eksempel på god tilgjengelighet

En annen ting i forbindelse med beliggenhet, er hvordan kommer du dit? Trenger du egen bil? Er det i nærheten av en T-bane eller T-banestasjon? Tilbyr hotellet buss (fra / til flyplassen eller nærmeste tog- eller busstasjon)? Eller har de en transporttjeneste du kan bestille?

Ønsket opplevelse

Leter du etter et sted å sove og ikke noe mer? Eller er du ute etter å forbedre ferien din? Eller vil du at stedet du bor skal være en total opplevelse i seg selv? Dette kan utgjøre forskjellen mellom et motell, et boutiquehotell eller et tidligere palass med en privat butler!

Karakter og stil

Hvilken atmosfære er du ute etter? Leter du etter en romantisk opplevelse, hvor du kan bestille champagne på rommet og roseblader ligger strødd over sengen din? Eller vil du feste, drikke og danse hele natten gjennom?

Eksempel på et romantisk hotell i Roma
Eksempel på et romantisk hotell i Roma

Eller er du ute etter det litt sære og spesielle med masse karakter og historie? Ønsker du å bo på et familiedrevet hotell, hvor du er på fornavn med eierne? Er det viktig å ha personlig kontakt med eierne? Disse tingene er også viktig når du velger, og påvirker opplevelsen på oppholdet ditt.

Miljøpraksis

Man kan også velge et hotell som har gode rutiner på hvordan de forholder seg til miljøet. 

Hvilken innvirkning har mitt opphold på det omkringliggende miljøet og samfunnet. Hva skjer med avfallet? Hvordan genererer de kraft? Er det økovennlig?

Hvem bor der?

Vil andre gjester plage deg? Hvilke typiske gjester bruker vanligvis å besøke hotellet?

Her kommer et Pro Tips: Sjekk hvem som skriver anmeldelser. (Se neste trinn). Hvem skriver anmeldelser? Hvem retter de sin markedsføring mot? Hvis det er mange familier med små barn som bor der, og du planlegger en romantisk getaway, er det kanskje ikke det beste valget for deg? Eller omvendt. 

Avbestillingsregler

Avbestillingsreglene påvirker ikke alltid hvordan du velger hotell, men det kan være at du de er redd for at du plutselig må avbestille. Mange lar deg avbestille opptil 24 timer før du ankommer uten at du må betale noe.

Eksempel på gratisk avbestilling
Eksempel på gratisk avbestilling

Husk at de fleste hoteller vil belaste deg minst én natts avbestillingsgebyr, hvis du ikke møter. Hotels.com viser hvilke hoteller som har gratis avbestilling. Dette kan være en ide å benytte, hvis du f.eks ikke helt har bestemt ferien din ennå, men bare vil sikre deg et hotell. Husk å sette deg inn i hvilke regler som gjelder, og om det er noen frister for når du senest må avbestille.


Regler ved ankomst og avreise

Når er innsjekking? Hvis du ankommer før innsjekkingstidspunktet hva da, og hva kan du forvente etter utsjekkingstidspunktet? Det kan være greit å sjekke ut hvilke policy hotellet praktiserer. Noen ganger er det mulig å beholde rommet lenger enn utsjekkingstidspunktet, gratis. Andre ganger mot en betaling.

Eksempel: Innsjekk og utsjekk
Eksempel: Innsjekk og utsjekk

Vil hotellet f.eks. ta vare på bagasjen din hvis du kommer altfor tidlig, eller vil de tillate at du oppholder deg på hotellområdet etter at du har sjekket ut. Dette kan være aktuelt hvis du har en sen hjemreise, og må sjekke ut på formiddagen kl. 11:00. Det kan bli en lang dag i 30 varmegrader, eller 20 minus, hvis du må pakke og dra med koffert og alt pikk pakk, og flyet går om 10 timer. Det er  vanlig at hotellet tar vare på sakene dine frem til hjemreise, men det kan være vanskelig å få til en slik ordning hvis du leier leilighet.

Kommer du veldig sent eller drar veldig tidlig? Er det 24-timers resepsjon? Hvis du kommer sent, må du finne ut om det er en tid du må ankomme. Familiedrevne steder har ofte bestemte tidspunkt for innsjekking, så hvis du ankommer sent, er det enten ikke mulig, eller du må avtale et møtetidspunkt for å få overlevert nøklene. I så fall, hva er de?

Hvis du trenger å reise veldig tidlig om morgenen, er det noen som kan hjelpe deg med å sjekke ut? Jeg har bodd på (billige) steder der de låste dørene i løpet av natten, og jeg kunne ikke finne noen til å låse dem opp for å slippe meg ut om morgenen, og jeg misset nesten bussen min.

Snakker de Engelsk?

Hvis det er viktig for deg at hotellpersonalet snakker engelsk, eller et språk du behersker, kan du sjekke dette på forhånd.

Eksempel på språk som snakkes på hotellet
Eksempel på språk som snakkes på hotellet

Dette er kanskje ikke noe problem for deg, men noen mennesker ønsker ikke å slite med en språkbarriere når litt komplekse ting skal kommuniseres.

Lojalitetsprogram

Har du poeng du kan bruke eller tjene? Mange kjedehoteller som Hilton Marriott og Hyatt har lojalitetsprogrammer, som ligner på det vi kjenner som flybonus. Hvis du har oppsparte poeng, kan dette spare deg for mange penger, og kan være den avgjørende faktoren.

Eksempel på lojalitetsprogram Hotels.com
Eksempel på lojalitetsprogram Hotels.com

Alle de store hotellsøkemotorene som Booking.com, Expedia og Hotels.com har sine egne varianter. Noen gir deg rabatt på bestillingen, Hotels.com samler nettene dine og gir deg en gratis overnatting etter så og så mange overnattinger gjennomført. Sjekk med dem før du bestiller.

4. Les anmeldelser

Anmeldelser hjelper deg med å vite hvordan du velger de beste hotellene for deg. Her kan du lese de ufiltrerte opplevelsene til andre reisende, om hvordan hotellet virkelig ER.

Eksempel på anmeldelser hos Tripadvisor
Eksempel på anmeldelser hos Tripadvisor

Hvor finner du hotellanmeldelser? Jeg liker å sjekke Trip Advisor, men de fleste bestillingssider som Hotels.com, Experdia og Booking.com har sine egne gjesteomtaler.

Når du leser anmeldelser, er det flere ting å tenke på.

Les negative anmeldelser. Folk har en tendens til å å skrive en anmeldelse når de er veldig glade, eller når de er veldig opprørt over noe som skjedde. Les selvfølgelig også de positive. Dette gir deg et godt innblikk i hvordan fasilitetene virkelig er, hvor imøtekommende er virkelig de ansatte, hvor bra er egentlig restauranten? Du kan lære mye fra de negative vurderingene, fordi disse forteller deg manglene når forventningene ikke ble møtt, og når problemer skjedde. Samt hvordan personalet bidrar til å hjelpe gjesten. Var de sure og sære, eller gikk de over lik for å hjelpe sine gjester. 

Se etter mønstre. Er det en isolert hendelse, eller er det et tilbakevendende problem som mange mennesker over tid har rapportert?

Sjekk datoene for anmeldelser. Hvis det er mer enn et år gammelt og det samme ikke har blitt rapportert siden, er det en stor sannsynlighet for at hotellet i mellomtiden har løst problemet.

Eksempel på gammel gjesteanmeldelse hos Tripadvisor
Eksempel på gammel gjesteanmeldelse hos Tripadvisor

Evaluer vurderingene ut i fra ditt eget perspektiv. Noe som er et vanlig problem og har fått flere negative anmeldelser, trenger faktisk ikke være et problem for deg. For eksempel leste jeg mange anmeldelser som klaget over at WiFi kun er tilgjengelig i lobbyen og ikke på rommene. Jeg bryr meg ikke. Jeg er glad i å sitte i lobbyen eller salongen, ta en drink og sjekke e-postmeldinger. Men for noen mennesker er ikke dette greit.

Hvis det ikke er Air Condition, men kun en takvifte, plager ikke dette meg. Men det plager noen mennesker. Igjen, må du bestemme hva som er viktig for deg og bruke dette filteret når du leser anmeldelser.

Eksempel på ingen aircondition på hotellrommet
Eksempel på ingen aircondition på hotellrommet

Sjekk også om noen som hadde en veldig dårlig opplevelse, fikk dette fordi deres egne forventninger var skyhøye. Jeg har ofte forskjellige forventninger, og noen hendelser vil ikke plage meg i det hele tatt. Noen synes at det er sjokkerende at man må bære kofferten til rommet selv. Jeg blåser i dette, og synes nesten det er flaut å ha med meg en koffertbærer inn på rommet. Eller enda verre, to personer i uniform, som står å trykker på rett knapp på heisen. Det gir meg medfølelse for stakkarene, og får meg til å føles arrogant og ekkel.

Legg merke til spesifikke anbefalinger. Du finner ofte nyttige tips om rom eller områder på hotellet som er bedre enn andre, eller som du bør unngå. Noen ganger kan du lese flere anbefalinger for det samme romnummeret, eller du får tips om å unngå å bo i nærheten av lobbyen fordi det er støyende. Jeg noterer slike tips, og bruker disse anbefalingene til å rette spesifikke forespørsler når jeg bestiller.

5. Velg romtype og beliggenhet

Nå har du tenkt på alle forhold og vurdert alle anmeldelser. Du har valgt et hotell, men du er ikke ferdig her. Neste trinn er å velge et hotellrom. Ikke alle rom er like. Du bør skaffe deg et bra rom.

Det er her anmeldelsene du har lest kommer til nytte, siden hotell sjelden vil fortelle deg dette selv. Tenk på ting som:

  • Er gaten støyende, da du vil ha et rom på baksiden
  • Er det en gårdsplass, hage eller utsikt som du vil at rommet ditt skal ha? Hvor mye ekstra koser dette?
  • Er det en moderne fløy du kan havne i når du ønsket en tradisjonell opplevelse?
  • Er det en bar i første etasje, så vil du heller ha et rom høyere opp?
  • Har noen rom ingen vinduer? (Ja, jeg har opplevd dette i New York!!)
  • Vil du ha et badekar, eller er det OK med kun dusj? Noen av rommene har bare dusj, og noen har badekar.
  • Har noen rom balkong? Jeg elsker balkong, hvor jeg kan sitte ute med et glass rødvin og en god bok. Er dette viktig for deg?
  • Er plass viktig, eller vil du heller betale mindre for mindre plass?
  • Er du ikke-røyker? I så fall kan det være lurt å forsikre deg om at du har et røykfritt rom, slik at rommet ikke lukter som et askebeger.
  • Hvis du reiser med kjæresten, er en dobbeltseng stor nok, eller vil du ha en queen-size eller king-size seng?

Når du vet hva du er ute etter med et hotellrom, kan det utgjøre en stor forskjell på opplevelsen du har på hotellet. Kanskje legger du også igjen en positiv anmeldelse.

6. Bestill hotellet

Nå som du har valgt et hotell og vet hvilket rom eller romtype du ønsker, er du klar til å bestille. Sjekk tilgjengeligheten, og ha en plan b i bakhodet i tilfelle det ikke er noe ledig, men husk også det jeg skrev over, om å sjekke via en annen bookingside. 

Er du klar til å bestille? Jeg anbefaler og bruker:

Hvis du klikker deg gjennom og bruker disse linkene for å bestille, betaler du ingenting ekstra, og jeg tjener en liten provisjon. Det er en måte å støtte denne bloggen og holde den gratis ?.

7. Slik skaffer du et rom hvis det er utsolgt

Ta opp telefonen!

Hvis du ser en “Ingen ledig rom!” Når du prøver å bestille online, er det dags for å bruke telefonen å ringe.

SmartStore gjør dette hele tiden … Vi ringer hotellet direkte – ikke serviceelefonen – og forklarer at vi må ha dette hotellet, hvorfor vi vil bo der osv. 85% av gangen får vi et rom! Når du ringer, spør om du kan snakke med vaktansvarlig.

Mange hoteller har en venteliste. Be dem registrere ditt navn, nummer og e-post, selv om det er fullt. For at turen ikke skal ryke, bestiller du samtidig et annet hotell, som har gratis avbestilling med kort frist. 24-timer, eller 48-timer avbestilling. Fortsett å ringe hotellet du har satt deg på venteliste, helt til du ikke kan avbryte det andre.

8. Fullfør detaljene i bestillingen 

Etter at du har bestilt, er det flere siste trinn du må huske på. Hvis du bestiller via en bookingtjeneste, har de en seksjon der du kan sende beskjed direkte til hotellet. Bruk dette , her kan du få noen fordeler. 

Husk rommene over. Be om spesifikke rom eller generelle områder av hotellet. Be alltid om et stille rom. Be om en omvisning hvis mulig. De har kanskje ikke det tilgjengelig, men hvis du ikke spør og noen andre gjør det, er sjansen stor for at de får det rolige rommet i stedet for deg. Jeg spør alltid og får bedre rom på grunn av det. Hvis jeg har lest om at et bestemt rom er veldig bra, ber jeg alltid om det. Jeg får det ikke alltid, men veldig ofte gjør jeg det.

Gi beskjed til hotellet om ankomsttid og avreise hvis det er viktig. Les eventuelle anvisninger for sen ankomst nøye. Det er viktig. Her kan de stå hint om hvordan du går frem for å skaffe nøkler osv. Be om tidlig innsjekking hvis du trenger det. De garanterer ikke det (med mindre du betaler for natten før også), men de kan kanskje prioritere å gi deg et rom som blir rengjort først.

Bestill en shuttle buss fra hotellet hvis de har dette.

9. Nyt oppholdet

Sist men ikke minst – Nyt oppholdet. Dine grundige forberedelser sørger nå for at du har blitt den nye reisesjefen. Nå overrasker du med det perfekte hotellet, i den beste bydelen, med det beste rommet, som har den beste utsikten, til den beste prisen. Det ligger til og med røde roser over sengen, og en isbøtte med gratis champagne står klar på rommet. 

Håper dette hjelper deg godt på vei med drømme oppholdet, og så hadde vi satt stor pris på om du sender oss en kopi av din neste fantastiske hotellanmeldelse. Der håper jeg at det står: “Hotellet var over enhver forventning!”

God tur, sjef!


Har du noen andre tips du savner? Send meg gjerne en kommentar i feltet under.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.